Saturday 15 October 2011

Merawat Hati Luka

Hati adalah sumber dari segala-galanya dalam hidup kita, agar kehidupan kita baik dan benar, maka kita perlu menjaga kebersihan hati kita. Jangan sampai hati kita kotori dengan hal-hal yang dapat merosak kehidupan kita apalagi sampai merosak kebahagiaan hidup kita di dunia ini dan di akhirat nanti. Untuk menjaga kebersihan hati maka kita juga perlu untuk menjaga penglihatan, pendengaran, fikiran, ucapan kita dari hal-hal yang dilarang oleh Allah SWT. Dengan menjaga hal-hal tersebut kita dapat menjaga kebersihan hati kita. Dengan hati yang bersih kita gapai kebahagiaan dunia dan akhirat.

Hati juga adalah sesuatu pemberian dariNya....hati perlu dibajai bukan dikianati dan disakiti. Mungkin sesetengah dari kita tidak menyedari kita sebenarnya mengkhianati dan menyakiti hati kita dan orang-orang di sekeliling kita.
Bila hati dikhianati atau disakiti pedihnya hanya Dia Maha Mengetahui. Sebagai umatNya kadang-kala kita tidak mampu berhadapan situasi ini. Ada di antara kita mungkin tersasar jauh kerana ikutkan hati.

Marilah kita berkongsi bersama tip-tip yang boleh membantu merawat hati yang dikhianati dan disakiti.....

1.     Dambakan diri padaNya.

Takde cara yang terbaik dah...disamping itu cubalah baca zikir di bawah
hasbunallahuwaniqmalwakil"

Cukuplah Allah untuk (menolong) kami, dan Dialah sebaik-baik pengurus (dan terserah kepadanya segala urusan kami". (Surah Al-Imran: 173)

2.     Muhasabah diri

Ingatla kadang-kadang kita dia atas kadang-kadang kita di bawah. Hari ini kita susahkan orang lain suatu hari nanti ada pembalasannya. Hidup kita ini ada hukum karmanya.

3.     Lupakanlah.....dan ingat yang indah

Memang cakap senang tapi MESTI. Sebagai manusia normal memang sesuatu yang menyakitkan sukar dilupakan. Umpama pepatah melayu kita la kan...sampai mati takkan lupa punyer....Tapi kalau untuk kebahagiaan hati kita kena la dik non...sikit-sikit lama-lama lupalah....Apa kata ingat yang indah-indah...contohnya marahkan pasangan kita atas sebab-sebab tertentu. Cuba ingat waktu first time dating ker...macam mana anda jatuh cinta ker...mesti anda mampu tersenyum.

4.     Berkongsi

Ingat selalu sharing is caring...tapi AWAS! Berkongsilah dengan orang yang betul. Biasanya pendengar yang baik hanya mendengar dan memberi komen yang positif bila perlu. Si pendengar yang baik dan ikhlas tidak mengharap sesuatu atau ambil kesempatan. Jangan sebab dek nak cuba selesaikan sesuatu timbulkan masalah lain pula. Masalah ni dik....

5.     Keraskan hati

Bukan untuk tujuan tak baik yer...maksudnya...bila kita perlu tetapkan hati kita dengan keputusan atau jalan yang kita pilih. Bila kita pilih bahagia maka nyahkan segala yang negatif dan buat hati sedih. Jauhkan anasir-anasir yang menggugat pilihan kita. Memang bukan senang tapi nak bahagia dek non....

6.     Gembirakan diri dan orang lain

Percaya atau tidak dengan membuat orang lain tersenyum kita bakal tersenyum dan rasa bahagia...mestila..tak percaya cuba. Contoh bagi yang berpasangan cuba cakap “I love you...”. Bila dia balas cakap “I love you too...” boleh senyum sampai ke telinga ko....

No comments:

Post a Comment